Samstag, 7. März 2009

ازآتشکده خاموش تا....،

ا
به مناسبت ماه خدا
تهیه و تنظیم از ملیحه رهبری


ازآتشکده خاموش تا....ا
کاتها،کهن ترین بخش اوستا
اهنودگات یسنا 28
از پی ستایش اهورامزدا دستها را برای یاری خواستن بلند نموده و پیش از همه چیز خواستارم که روان آفرینش را از خود خوشنود سازم.م

6) ) ای مزدا بنا به وعده ﻤمطمین خویش مرا پایداری و پناه استوار بخش تا از پرتو آن بتوانم به خصومت دشمنان غالب گشته، پیروز شوم.
2) منم آنکسی که برای خدمت شما خواهم ایستاد. ای اهورا بواسته راستی، شکوه هر دو جهان بمن ارزانی دارید. ازآن شکوه مادی و معنوی که دینداران را خرمی و شادمانی بخشد.
3) منم آن کسی که با منش پاک از برای محافظت روان دینداران گماشته شده ام. چه از پاداش اهورا برای کردار نیک آگاهم. تا مرا تاب و توانی است خواهم تعلیم داد که مردم به سوی راستی بروند.
5) ای راستی کی به تو خواهم رسید.کی مانند دانایی از دیدن منش پاک خوشنود خواهم شد و از نگریست بارگاه اهورا بزرگ و جلال مزدا امیدوارم که با زبان خویش و بتوسط این آیین راهزنان را به سوی آنکسی که بزرگتر از همه است هدایت کنم.
7) ای راستی، شکوهٍ منش پاک را ازآن من ساز، ای مزدا وپادشاه من، چنان ساز که پیغمبر تو بتواند شنوندگانی برای خود فراهم کند.
8) ای بهتر از همه و با بهترین راستی، نیک تر چیز را که نعمت پاک منشی جاودانی است از تو تمنا دارم.
9) از پی شکرانه بخشایس تو ای اهورامزدا و ای راستی و ای منش پاک هماره درکوششم که مورد غضب واقع نشوم. سرودهای ستایش خود را نثازت می کنم. ای کسیکه آرزوهای ما از تو برآورده و امید بهشت ما به سوی تست!
10)کسانی را که تو از برای درستی کردار وپاکی افکارشان سزاوار میشناسی،آرزوی آنان را برآورده،کامروا فرما. چه به خوبی میدانم این نیایشها و سرودهاییکه تقدیم تو میشود به درگاهت پذیرفته اثر نیک خود را بروز میدهد.
11چون کردار درست و اندیشه نیک مردم را برای محافظت خواهم سپرد، از این جهت تو ای مزدا مرا از خٍرًد و زبان خویش بیآموز که زندگانی آینده چگونه خواهد بود.
[اعمال کسی در جهان تلف نمیشود. چه خوب و چه بد جمله درگنجینه اعمال محفوظ خواهد ماند. پس از حساب روز واپسین و سنجیدن اعمال پاداش و سزا از روی آنها مقرر گردد...دریسنا 34 قطعه دوم نیز اشاره به همین مسله میباشد.]
یسنا 29
1) ستم و ستیزه وخشم و زور مرا بستوه درآورده مرا جز تو نگهبانی نیست. یک زندگانی پایدار و خرمی بمن بخش.
5) ما دستها را به سوی اهورا بلند نموده وی را میستاییم که روا مدارد نیکوکاران دچار زوال شوند و هواخواهان دروغ به کارگران درست غالب گردند.
7) این سرودهای ستایش از اهورایی است که اراده اش با راستی یکسان است و از برای رستگاری جهان و مردم درستکردارش فرودآمده است.
8) یگانه کسی که آیین ایزدی پذیرفت زرتشت است. اوست که اندیشه راستی بگستراند از این رو به او گفتار دلپذیر داده شد.10)
زرتشت گوید: ای اهورا به روان آفرینش تاب و توانایی بخش از راستی و پاک منشی اقتداری برانگیز که از نیروی آن صلح وآسایش برقرار گردد.آری ای مزدا من دریافتم که خود آنرا توانی برانگیخت.
11)کجاست عدالت و پاک اندیشی و شهریاری! پس ای مردم مرا بپذیرید تا جمع پیروان تعلیم دریافت کنند. ای اهورا اینک پناه ما فرا رسید و از پی شکرانه آن ستایش خویش تقدیمت کنیم.
یسنا 39
اینک از برای کسانیکه خواستار شنیدن اند سخن بدارم. پیش از همه شخص دانا راست که به این سرودهای ستایش گوش فرا داده، با راستی بسوی سرای درخشان فردوس بنگرد.
بسخنان مهین گوش فرا دهید. با اندیشه روشن به آن بنگرید. میان این دو آیین دروغ و راستی خود تمیز دهید، پیش ازآنکه روز واپسین فرا رسد هرکسی به شخصه دین خود اختیار کند، بشود که در سرانجام کامروا گردیم.
2) آن دوگوهر همزادیکه درآغاز در عالم تصور ظهور نمودند، یکی ازآن نیکی است در اندیشه وگفتار وکردار و دیگری ازآن بدی( دراندیشه وگفتار وکردار) از میان این دو مرد دانا باید نیک را برگزیند نه زشت را.
3) 4)هنگامی که این دوگوهر به هم رسیدند زندگانی و مرگ را پدید آوردند. از این جهت است که در سرانجام دروغ پرستان از زشت ترین مکان دوزخ و پیروان راستی از نیکو ترین محل(بهشت) برخوردار گردند.
4) از میان این دوگوهر دیوها نیز بد را از خوب نشناختند زیرا که در هنگام مشورت آنان با همدیگرفریب فرا رسید. ناگزیر زشت ترین اندیشه برای خویش برگزیدند.آنگاه به سوی خشم روی آورده تا بتوسط آن زندگانی بشر را تباه کنند.
5) )قدرت ایزدی وپاک منشی و راستی نیز به یاری مردم شتافتند. فرشته محبت بکالبد انسانی پایداری و ثبات بخشید تا درآزمایش روز واپسین بپاداش تواند رسید.
6) ما خواستاریم مانند کسانی بسر بریم که مردم را به سوی راستی رهنمایند، بشود. مزدا و فرشتگانش به سوی ما آیند و به ما راستی و یاری خویش بخشند تا اندیشه ما به آنجاییکه سرچشمه دانایی است، پی برد.
7) پاداش موعود در سرای فرخنده به آن کسانی بخشیده شود که نام نیکی از خود گذاشتند.
یسنا 31
1) نظر به فرمان تو اینک ازکلامی خبر دهم که شنیدن آن برای کسانیکه گوش به حکم دروغ داده وآنچه از راستی است تباه کنند ناگوار است اما برای کسیانیکه از روی خلوص ایمان آورده اند، دلپذیر میباشد.
2) چون بهترین راهی که باید برگزید بنظرتان نیامد، پس خود برای داوری به سوی شما هر دو دسته می شتابم.آنچنان داوری که اهورمزدا نیزگواه راستی و درستی اوست تا آنکه همه ما به حسب آیین مقدس زندگانی بسر بریم.
3) چه پاداش و سزایی برای این دو گروه مهیا خواهی نمود. سرانجام کسیکه در راه دین کوشاست، چیست؟ ای مزدا مرا از زبان وکلام خود آگاه فرما تا آن را به جهانیان برسانم.
4) از بهترین بهره برخوردار باد کسی که مرا از سرود فرخنده تکامل و جاودانی و راستی آگاه سازد.
5) آنکسی که در روز نخست بدرخشیدن و نورانی گشتن این بارگاه نغز اندیشید،کسی است که از نیروی خرد خویش راستی بیافرید. ای اهورا ای کسیکه هماره یکسانی، آن بارگاه مقام نیک منشانی است که تو آنان را برتری دهی.[ تورات در سفر پیدایش درجاییکه گوید خدا گفت روشنایی بشود، روشنایی شد.]
6) ای اهورا همانکه تو را با دیده دل نگریسته و در قوه اندیشه خود دریافتم که تویی سرآغاز که تویی سرانجام که تویی پدر منش پاک که تویی آفریننده، راستی که تویی داور دادگر اعمال جهانی.
***
یوحنای رسول نوشت:
ای حبیبان یکدیگر را محبت نمایید زیرا که محبت از خداست و هرکه محبت نماید از خدا مولود شده است و خدا را میشناسد وکسی که محبت نمی نماید خدا را نمی شناسد زیرا خدا محبت است.
عبرانیان 10
خدا بی انصاف نیست که عمل شما وآن محبت را که به اسم او ظاهر کرده اید، فراموش کند.
عیسی درآخرین دعا با یازده رسولش گفت: ای خدا اسم تو را به ایشان شناسانیدم تا آن محبتی که به من نموده ای در ایشان باشد و من نیز در ایشان باشم. یوحنا 17
آخرین شب عیسی به شاگردانش فرمان داد: به شما حکمی تازه میدهم که یکدیگر را محبت نمایید چنانکه من شما را محبت نمودم تا شما نیز یکدیگر را محبت نمایید به همین همه خواهند فهمید که شاگرد من هستید اگر محبت یکدیگر را داشته باشید. یوحنا 13
قٌرنتیان 14
محبت سوء ظن ندارد یعنی کینه گذشته ها را به دل نمیگیرد و به یاد نمی آورد.
پولس رسول می گوید:
خدا روح ترس را به ما نداده است بلکه روح قوت و محبت وتأدیب را به ما داده است.
عیسی گفت: ازآسمان نزول نکردم تا به اراده خود عمل کنم بلکه به اراده فرستنده خود. یوحنا6
عیسی گفت: آدم نیکو از خزینه گنج خانه خوب دل خود چیز نیکو برمی آورد و شخص شریر از خزینه بد دل خویش چیز بد بیرون می آورد زیرا که از زیادتی دل، زبان سخن میگوید.
عیسی گفت: بنا براین به شما می گویم از بهر جان خود اندیشه مکنید که چه خورید یا چه آشامید و نه برای بدن خود که چه بپوشید آیا جان از خوراک و بدن از پوشاک بهتر نیست؟ مرغان هوا را نظرکنید که نه میکارند و نه می دروند و نه در انبارها ذخیره می کنند و خدای شما آنها را میپروراند.آیا شما ازآنها بمراتب بهتر نیستید؟ خدا میداندکه بدین همه چیز احتیاج دارید لیکن ملکوت خدا و عدالت او را بطلبید که این همه برای شما مزید خواهد شد. متی 33
شبی که عیسی دستگیرشد یکی از شاگردانش شمشیرکشید تا از او دفاع کند.عیسی گفت: شمشیر خود را غلاف کن زیر هرکه شمشیرگیرد به شمشیرهلاک گردد.متی 52
درشام آخرعیسی شاگردانش را از آنچه در پیش بود با خبرکرد. پطرس بدون درنگ دامن عیسی را گرفته وگفت: دور از تو ای خداوند که این برتو هرگز واقع نخواهد شد. عیسی پطرس را گفت: دور شو از من زیرا که باعث لغزش من می باشی . زیرا نه امور الهی را بلکه امور انسانی را تفکر می کنی!
عیسی گفت:خوشحال باشید، چون شما را فحش گویند و جفا رسانند و به خاطر من هر سخن بدی برشما کاذبانه گویند. خوش باشید وشادی عظیم نمایید زیرا اجرشما درآسمان عظیم است. متی12
عیسی با جماعت اشمیرنا گفت: از رنجی که خواهید کشید، مترس. با خبر باشیدکه برخی ازشما به زندان افکنده خواهید شد و ده روز ظلم و مصیبت خواهید دید اما تا پای جان وفادار بمان که من تاج حیات را به تو خواهم بخشید مکاشفه 1
عیسی گفت: بطلبید از خداوند تا بیابید. یوحنا 16
***
داوود گفت: ای خدا دل طاهر در من بیآفرین و روح مستقیم در باطنم تازه بساز. مزمور 51:10
مزمور 14
داودگفت: برای خداوند منتظرباش و قوی شو او دلت را تقویت خواهد داد. بلی منتظر خداوند باش. امید انتظار را آسان می کند. امید نیز مانند محبت و ایمان مهم است.
مزمور 4:4
داودگفت: خشم مگیرید وگناه مورزید. در دل ها بربسترهای خود تفکرکنید و خاموش باشید. مخاصمه را ترک کن قبل ازآنکه به مجادله برسد.
مزمور داوود: خوشا به حال کسی که از خدا می ترسد.
13:4 امثال داود
راه های انسان در مد نظرخداونداست و تمامی طریق های وی را می سنجد. همه چیز در چشمان او که کار ما با وی است ، برهنه و منکشف می باشد. عبرانیان
خداوند انتظار دارد که در هرکسب و معامله ای صادق و درستکار باشیم.
رومیان 20:1
ترس از خدا ابتدای حکمت است.
داود نوشت"
خداوند را همیشه پیش روی خود دارم. چون که به دست راست من است، جنبش نخواهم خورد.
آسف گفتمن دایم با تو هستم. تودست راست مرا تایید کرده ای. موافق رآی خود مرا هدایت خواهی نمود و بعد از این مرا جلال خواهی رسانید. مزمور 24
داود در مدح و ستایش خدا چنین سرود:« راستی تو تا افلاک می رسد. ای خدا مرا اعانت فرما و برحسب رحمت خود مرا نجات ده. برای هرکمالی انتهایی دیدم لیکن حکم تو بی نهایت وسیع است. تو شایسته حمد و ستایشی تمام وکمال هستی. تو را با تمامی دل خود حمد خواهم گفت زیرا که به طور مهیب و عجیب ساخته شده ام. دهان من تسبیح خداوند را خواهد گفت و همه بشر نام قدوس او را متبارک بخوانند تا ابدالآباد. هرکه روح دارد، خداوند را تسبیج بخواند. مزمور 21
طریق خدا با انسان ها، برای بیگناهان برکت میآورد ولی برای شریران هلاکت.
**
ابراهیم هنگام صحبت با خدا هرچه در دل داشت با او در میان می گذاشت و چرا که می دانست روی سخنش با آفریدگار عالم است می گفت: اینک من که خاک و خاکستر هستم، جرأت کردم که به خداوند سخن گویم. خدا دعای کسانی را که را ایمان استوار، اعمال نیک و با نیتی پاک به پیشگاه او می آیند را مقبول می دارد.
پولس رسول میگوید:
می دانم که در من یعنی در جسدم هیچ نیکویی ساکن نیست زیرا آن نیکویی را که می خواهم نمی کنم بلکه بدی را که نمی خواهم میکنم. آن که گمان برد که قایم استوار ایستاده است با خبر باشد که نیفتد. مرد زیرک بلا را می بیند و خویشتن را مخفی میسازد.
**
یکبار یوحنای رسول آنچنان تحت تاثیر رویایی با شکوه از اورشلیم سماوی قرارگرفت که زانو زد تا فرشته حامل آن رؤیا از طرف خدا را ستایش کند. فرشته به اوگفت: زنهار نکنی زیرا که همخدمت با تو هستم و با انبیا یعنی برادرانت و با آنانی که کلام این کتاب را نگاه دارند خدا را سجده کن. مکاشفه 22
خداوند به یوشع پیامبرگفت:
برخیز و از این اردن عبورکن. تو و تمامی این قوم به زمینی که من به ایشان میدهم. هیچ کس را در تمامی ایام عمرت یارای مقاومت با تو نخواهد بود. چنانکه با موسی بودم با تو خواهم بود.
راه خود را فیروز خواهی ساخت وکامیاب خواهی شد. پس دلیر و قوی باش. مترس و هراسان مباش زیرا در هرجا که بروی خدای تو، با توست. یوشع 8،9
پیدایش 5
خنوخ با دلیری با خدا راه می رفت و مردم را به سبب سخنان زشت که علیه خدا می گفتند نکوهش می کرد. بدین سبب در صدد کشتنش برآمدند اما خدا نگذاشت که پیامبرش درد مرگ را بچشد. او را از رضای خود مطمین ساخته و بعد از زندگی منتقل ساخت. عبرانیان13 پیدایش 5.
در شهر لشتره گروهی از مردم به پولس رسول حمله کرده او را سنگسار کردند و چون پنداشتند مرده است رهایش کردند. اما چون شاگردان گرد او ایستادند برخاسته به شهر درآمد و فردای آن روز با شاگردانش برای هدایت مردم به راه افتاد. جرأت و دلیری او از محبت عمیقی بود که به خدا و به مردم داشت.
اشغیا 15
آسف پیامبر لحظه ای با این فکرافتاد که راه کسانی را درپیش گیرد که نسبت به خدا بی توجه اند و زندگی ای راحت وآسوده دارند. او پس از تأمل در مورد امتیازات و مزایایی که دوستی با خدا به همراه دارد، چنین گفت: مرا نیکوست که به خدا تقرب جویم.
عیسی گفت: دادن شادی بخش تراز گرفتن است.
خدا در مورد ایوب گفت: آیا در بنده من ایوب تفکرکرده ای که مثل او در زمین نیست. مرد کامل و راست و خدا ترس که ازگناه اجتناب می کند. ایوب 8
ایوب از علت مصیبت هایش بی خبر بود. او رنج میبرد و ناامیدانه گفت: خداوند داد و خداوند گرفت. زنش به او گفت که خدا را لعنت کند. اما او چنین نکرد. ایوب با خود فکرکرد که بدکاران از او سعادتمندتر و موفق ترند. مگرچه کرده است که خدا او را مجازات می کند و سرانجام فریاد برآورد وگفت:کاش که مرا در هاویه(قبر) پنهان کنی و تا غضبت فرو نشیند، مرا مستور سازی.» ایوب به عدالت خدا شک کرد اما بعد با فروتنی فکر خود را تغییر داد و و از صمیم قلب نیز تأدیب خود را پذیرفت وگفت: به آنچه نفهمیدم تکلم کردم و از این جهت از خویشتن کراهت دارم و درخاک وخاکستر توبه می نمایم. می دانم که تو هرچه اراده کنی، می توانی انجام دهی. خداوند از او خواست که برای دوستانش که آزارش داده بودند، دعا کند. ایوب دعا کرد و خداوند تقاضای ایوب را پذیرفت و سپس او را برکت داد و سلامتی اش را به او بازگرداند. ایوب 10
خوشا به حال آن که درآزمایش ها استقامت نشان می دهد، زیرا چون از بوته آزمایش سربلند بیرون آید، تاج حیاتی را خواهد یافت که خدا به دوستداران خویش وعده فرموده است.
پطرس رسول در نامه ای به مسیحیان نوشت: ای حبیبان، از این آتشی که در میان شماست و برای امتحان شما می آید، تعجب منمایید که گویا چیزی غریب برشما واقع شده است. همه شما رنج وآزار خواهید دید.
خدا به اسراییلیان گفت: من از عیدهای شما نفرت دارم.آنها برای من بار سنگین است که از تحمل نمودنش خسته شده ام. هنگامی که دست خود را دراز می کنید، چشمان خود را از شما خواهم پوشاند و چون دعای بسیار می کنید، اجابت نخواهم نمود زیرا که دست های شما پٌراز خون است.
به کلام من گوش نمی دهید و دستورات مرا زیرپا می گذارید، پس دیگر چه فایده ای داردکه از سرزمین سبا برای من بخور می آورید و از سرزمین های دوردست عطرهای گرانبها. من هدایای شما را نمی توانم بپذیرم، دیگر برایم خوشایند نیستند. ازمیا 20

اعراف
52) ما برمردمان کتابی فرستادیم که درآن هرچیز را براساس علم و دانش تفصیل دادیم برای هدایت آنگروه که ایمان میآورند.
30) بگو ای رسول ما، پروردگار من شما را به عدل ودرستی امر کرده و نیزفرموده که در هر عبادت روی به حضرت او آرید و خدا را از سراخلاص بخوانید که چنانکه شما را در اول بیآفرید دیگر بار به سویش بازآیید.گروهی ره نورد هدایت وگروهی ثابت درگمراهی شدند چون خدا را گذارده و غیرخدا را به دوستی اختیار کردند وگمان میکردند که به راه راست هدایت یافته اند.
42)آنان که ایمان آوردند و به قدر وسع درکار نیک و شایسته کوشیدند زیرا ما کسی را بیش از وسع تکلیف نکنیم،آنها به سعادت جاوید راه مییابند. زنگار کینه را از آیینه دل آنها بزداییم.گویند ستایش خدا را که ما را براین مقام راهنمایی کرد اگرکه هدایت ولطف الهی نبود ما بخود در این مقام راه نمی یافتیم. همانا رسولان خدا ما را براین مقام به حق رهبری کردند.آنگاه به آنان ندا کنند که این را از اعمال صالح خود به ارث یافتید.
45)آنهایی که بندگان خدا را از راه خدا باز میدارند و به شبهه راه راست مردم را کج میکنند وآنها به زندگی بعد از مرگ ایمان ندارند.
32) بگو ای پیغمبرکه خدای من هرگونه اعمال زشت را چه درآشکار وچه در نهان منع فرموده وگناهکاری وظلم با حق و شرک به خدا را که برآن شرک هیچ دلیلی ندارید و اینکه چیزی را که نمیدانید از جهالت به خدا نسبت دهید همه را حرام کرده است.
34) هر قومی را دوره ای و اجل معینی است که چون فرا رسد لحظه ای مقدم و مؤخر نتواندکرد.
38) خدا گوید همه را عذاب باستحقاق و به قدرگناه خود است ولیکن شما برآن آگاه نیستید.
41) همانا آنان که آیات خدا را تکذیب کردند و ازکبر و نخوت سربرآن فرود نیاوردند هرگز درهای آسمان به روی آنان باز نشود.
55) خدای خود را به صدای آهسته که به اخلاص نزدیک است بخوانید و برخلق ستم مکنید که خدا هرگز ستمکاران را دوست نمیدارد. هرگز بر روی زمین پس ازآنکه کارآن به امر حق نظم و صلاح یافت به فساد و تبه کاری برنخیزید و خدا را هم از راه بیم و هم از روی امید بخواهند که البته رحمت او به نیکوکاران نزدیک است.
57) هم اینگونه که گیاه را از زمین مرده میرویانیم مردگان را هم از خاک برانگیزیم باشد که براحوال زندگی بعد از مرگ خود متذکرگردید.
60) نوح به قومش گفت که ای قوم خدای یکتا را بپرستید. من رسول رب العالمینم. پیام خدا را به شما میرسانم واز خدا و وحی الهی به اموری آگاهم که شما آگاه نیستید.
67) هود به قومش گفت که ای قوم خدا را به یکتایی پرستید و من دیوانه نیستم. لیکن من راستگو و رسول رب العالمینم. پیام خدا را به شما میرسانم و من برای شما ناصح و مشفق و امینم.
صالح به قومش گفت که ای قوم خدای را بپرستید که جزاو شما را خدایی نیست اکنون معجزی آشکار(ناقه) از طرف خدا آمد. خدا شما را پس از هلاک قوم عاد جانشین اقوام سلف کرد تا از خاک نرم قصرهای عالی و از کوه سخت بتراشیدن سنگ منزلهای محکم بنا کنید پس در زمین به تبه کاری برنخیزید.آنان ناقه را پی کردند وگفتند که ای صالح اگر تو از رسولان خدایی عذاب برما بیاور. پس زلزله ای برآنان آغازگردید تا آنکه همه در خانه های خود از پای درآمدند.
79) لوط را برسالت فرستادیم. قومش او رااز شهر بیرون کرده و او را تنزه طلب نامیدند. ما برآن قوم بارانی از سنگ باریدیم بنگرکه سرانجام کار بدکاران چیست؟
81) به اهل مدین برادرآنها شعیب را فرستادیم.گفت ای قوم خدا را بپرستید و اکنون که از جانب خدا برشما برهان روشنی آمد کم نفروشید و در زمین به فساد برنخیزید این برای سعادت شما بهتر است. درکمین گمراه کردن خلق و ترسانیدن و بازداشتن مردم از راه خدا برنیایید تا هرکسی به خدا ایمان آورده به راه کج و ضلالت اندازید.
شما مسلمین هم بنگرید که عده قلیلی بودید و خدا برعده شما افزود. دقیق بنگرید عاقبت حال مفسدان چگونه بود که همه هلاک شدند تا شما از عمل آنان بپرهیزید. شعیب به مومنان گفت اگر به آنچه که من آورده ام گروهی ایمان اورده وگروهی نیاوردند، به خصومت برنخیزید. شما صبرپیشه کنید تا خدا میان ما وآنها داوری کند که او بهترین دادگرانست. گروهی از قوم شعیب به اوگفتند که ما تو و پیروانت را از شهر بیرون میکنیم مگر به آیین ما برگردید. شعیب گفت رجوع ما به آیین شما محال است. هرگز نشود که ما به آیین جاهلانه و باطل شما برگردیم. ما برپروردگار توکل کنیم و از او فتح و پیروزی طلبیم. پروردگارا تو در نزاع بین ما و امت به حق ما را فاتح گردان که تو بهترین فتح و پیروزی بخشنده ای. پس زلزله برآن منکران آغاز گردید و شب را صبح کردند درحالی که در خانه های خود هلاک شدند.
95) ما هیچ پیغمبری به هیچ شهر و دیاری نفرستادیم مگرآنکه اهلش را به شداید(تضاد) مبتلا ساختیم و سپس آن سختی ها را به آسایش و خوشی مبدل کردیم. باز به کلی حال خود را فراموش کردند وگفتند آن شداید به پدران ما رسید و ما ازآن ایمنیم ما هم به ناگاه آنان را گرفتار کردیم درحالیکه از توجه به آن پیامد غافل بودند.
96) چنانچه مردم شهر و دیاری همه ییمان آورده و پرهیزکار می شدند همانا ما درهای برکات آسمان و زمین را بر روی آنها میگشودیم.
101) بیشتر مردم را برعهد استوار ندیدیم بلکه بیشتر را عهدشکن و بزهکار یافتیم.
رعد
2) خداست آن ذات پاکی که آسمان را چنان که مینگرید بی ستون برافراشت آنگاه با کمال قدرت وجودکل را در خلقت بیآراست و خورشید و ماه را مسخر اراده خود ساخت و با دلایلی مفصل منظم و مبین ساخت. باشدکه شما به ملاقات پروردگار خود یقین کنید.
4) هرکس فکر و عقل به کار بندد خواهید فهمید که این نظم و ترتیب درآسمان و زمین با این خواص مذکور به دست طبیعت نیست بلکه به امر خدای با علم و قدرت وحکمت است.
8، 9) مقدار همه چیز در علم ازلی خدا معین است. اوست عالم به عوالم غیب و شهود و بزرگ خدای متعال برتر از هر وصف و ادراک معقول. در پیشگاه علم ازلی اینکه شما سخن به سرگویید یا آشکار و آنکه در ظلمت شب است یا روشنی روز همه یکسانست و خدا برهمه آگاهست. خدا با آنهمه مهربانی به خلق، حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانیکه خودآن قوم حالشان را تغییر دهند. هرگاه خدا اراده کندکه قومی را به بدی اعمالشان عقاب کند هیچ راه دفاعی نداشته و هیچکس را جز خدا یارای آنکه بلا بگرداند نیست.
رعد و برق وهمه قوای عالم و جمیع فرشتگان همه از بیم قهر خدا به تسبیح و ستایش او مشغولند وصاعقه را بر سر هر قومی بخواهد می فرستد باز هم در قدرت خدای جدل می کنید؟
14) دعوت خدا و رسولانش به حق وحقیقت است.
1721) تنها عاقلانند که هم به عهد خدا وفا میکنند و هم پیمان حق را نمی شکنند و هم آنچه را که خدا امر به پیوند آن کرده مانند دوستی پدر و مادر و محبت به یاران و خدا وخلق را اطاعت می کنند و به خدا و سختی هنگام حساب می اندیشند و هم راه صبرپیشه میگیرند و نماز به پا میکنند و در عوض بدیهای مردم نیکی میکنند. اینان هستند که عاقبت منزلگاه نیکو یافتند. اینان هستند که فرشتگان برآنان سلام می کنند و میگویند تحیت برشما باد که صبرپیشه کردید تا عاقبت نیکو منزلگاهی یافتید.
28)آنها که به خدا ایمان آوردند، قلب هایشان به یاد خدا آرام میگیرد. مردم آگاه شوید که تنها یاد خدا آرام بخش دلهاست.
30) اگرکتابی با اعجاز بیان کوه ها را برفتار و مردگان را به گفتار آرد و زمین را از هم بشکافد همین قرآن باعظمت است.آری فرمان درهمه عالم با خداست. اگر خدا بخواهد میتواند همه را به جبر هدایت کند.
35)آنها را بگو من مأمورم که خدای یکتا را بپرستم و هرگز به او شریک نیاورم. خلق را به سوی او دعوت کنم و بگویم که بازگشت ما به سوی اوست.
37) ما رسولانی پیش از تو به خلق فرستادیم و برهمه مانند تو زنان و فرزندان مقرر نمودیم. هیچ پیغمبری نبوده که بی اذن خدا آیتی و معجزی آورد که هر امری را وقتی معین درکتاب قضای حق مرقوم است. خدا هرچه را بخواهد از احکام یا حوادث عالم محو و هرچه را بخواهد اثبات میکند وعلل حوادث عالم را به مشیت خود تغییر میدهد واصل کتاب مشیت اوست.
32)آیا خدایی را که نگهبان همه نفوس عالم باآثارشان اوست فراموش کردند و برای خدا شریکانی از پیش خود جعل کردند. بگو که نام خدایان خود را برگویید که اینها کیستند و اثر اینان چیست و از چه رو مستحق پرستش شدند. یا اینکه شما مردم نادان میخواهید خدا را بچیزی که در زمین ازآن آگاه نیست،آگه سازید. یا آنکه به ظاهر سخنی می گویید که خود هم حقیقتی برآن قاﺋﻞ نیستید.
14) ولی دعوی غیر خدا همه دروغ است هیچ حاجتی را از خلق برنیاورند و مانند آنکس که بر چاه آبی دست فرو بردکه بیاشامد و دستش به آب نرسد است.
) هیچ ندیدی حال مردمی را که نعمت خدا را به کفر مبدل کردند و در مقابل خدا اضدادی جعل کردند که خود و خلق را از راه خدا گمراه کنند. ای رسول ما به آن بندگان من که ایمان آوردند بگو نماز به پا دارند و ازآنچه که روزی آنها کردیم در نهان وآشکار انفاق کنند پیش ازآنکه بیاید روزی که نه چیزی توان خرید و نه دوستی کسی جز خدا به کارآید.
5) ما موسی را با آیات خود فرستادیم و به او دستور دادیم که قومت را از ظلمات جهل وگمراهی بیرون آورو به عالم نور برسان و روزهای خدا را به یاد آور که این یادآوری برهرشخصی که در بلا و نعمت صبور وشکرگزار است دلایل روشنی خواهد بود. که این ایام لطف بر مومنان و قهر برکافران تفسیرکرده اند.
6) موسی به قوم خودگفت به خاطرآورید این نعمت بزرگ خدا را که شما را ازستم فرعون نجات داد.آنها شما را به شکنجه سخت می افکندند و دخترانتان را به ذلت ابقا میکردند و این ابتلا و امتحان بزرگی از جانب خدا برشما بود.
7) شما بندگان من اگرشکر نعمت کنید برنعمت شما می افزایم و اگرکفران کنید به عذاب شدید گرفتار میکنم. اگرشما اهل زمین همه کافرشوید خدا از همه بی نیاز است و خدا محتاج عبادت شما نیست اما بندگان به طاعت و شکر خدا محتاجند تا به این وسیله به کمال وسعادت برسند.
18) مثل اعمال کسانیکه به خدا کافرشدند به خاکستری میماند که در روز تندباد شدید همه به باد فنا رود و از همه کوشش خود هیچ نتیجه نبرند این همان دوری از طریق نجات است.
24) خدا کلمه پاکیزه را به درخت زیبایی مثل زده که اصل ساقه آن برقرار باشد و شاخه آن به آسمان رفعت و سعادت برشود. جان پاک و با دانش و معرفت و افکار وکردار نیکو در منفعت دایم برای خود و دیگران به درخت زیبای پٌرثمر ماند. خدا اهل ایمان را با عقیده ثابت در دنیا وآخرت پایدار میدارد.
36) ابراهیم گفت پروردگارا این بت سازان بسیاری از مردم را گمراه کردند.پس هرکس در راه توحید وخداپرستی پیرو من است او از من است و هرکه مخالفت من کند اختیارش با توست که تو خدای بخشنده و مهربانی.
57) فرشتگان به ابراهیم گفتند: ما تو را بحق وحقیقت بشارت دادیم و تو هرگز از لطف خدا نومید نباش. ابراهیم گفت آری هرگز به جز مردم نادان مادی کسی از لطف خدا نومید نیست.
39) پروردگار تو به هرچه ما پنهان وآشکار کنیم برهمه آگاهی که تو خدایی و برخدا البته هیچ چیز درآسمان و زمین پنهان نیست. پروردگارا من و ذریه مرا نمازگزار گردان و بار الها دعای ما را اجابت فرما.
*
44) ستمکاران خواهندگفت: پروردگارا عذاب را به تأخیر افکن و ما را به دنیا برگردان تا دعوت ترا اجابت کنیم و پیرو رسولان تو شویم. به آنها پاسخ آید که آیا شما بارها پیش از این در دنیا بودید و سوگند یاد نمی کردید که ما را ابدا زوال و هلاکی نخواهد بود؟ شما ستمگران بودید که در منازل ستمگران پیش از خود مسکن گزیدید وحال آنکه مشاهده کردید که عاقبت ما به سرپنجه قهر مرگ چه برسرآنها آوردیم. برشما سرگذشت آنها را مثل آوردیم ولی دست از کار زشت نکشیدید و هرگز پند نگرفته و بیدار نشدید.
حجر
5)ما هیچ مٌلک و ملتی را هلاک نکردیم جز به هنگامی معین. اجل هیچ قومی ازآنچه در علم حق معین است یک لحظه مقدم و موخر نخواهد شد.
21) بدان که هیچ چیز در عالم نیست جزآنکه منبع و خزانه آن نزد ما خواهد بود ولی ما ازآن برعالم خلق الا به قدر معین که مصلحت است نمی فرستیم.
24) ماییم که خلایق را زنده میکنیم و میمیرانیم و وارث همه خلق که فانی میشوند ما هستیم. البته علم ما به همه گذشتگان وآیندگان شما احاطه کامل دارد.
72) ای محمد به جان تو قسم که این مردم دنیا پرست همیشه مست نفسانیت و به حیرت و غفلت وگمراهی خواهند بود. اصحاب حجر هم رسولان را به کلی تکذیب کردند. درکوهها منازل میساختند تا از خطر ایمن باشند. صبحگاهی صیحه عذاب قهرما آنها را نابود کرد. و به فراز کوه با همه ذخایر و ثروت از هلاک ایمن نگردیدند و ما آسمانها و زمین و هرچه در بین آنهاست به جز برای مقصودی صحیح وحکمتی بزرگ خلق نکرده ایم والبته مقصود اصلی خلقت شما خواهد آمد و تو ای رسول با خٌلق خوش آنها را به حق دعوت کن و اگر نپذیرند دلتنگ مباش. محققا پروردگار تو آفریننده دانایی است و بی مقصود خلق را نیافریده والبته هرکسی به نتیجه اعمالش خواهد رسید. تو از این ناقابل متاع دنیا که به طایفه ای از مردم برای امتحان دادیم البته چشم بپوش و اندوه مخور و اهل ایمان را زیرپرو بال علم وحکمت ولطف و رحمت خود گیر و با کمال حسن خلق بپروان. آنانکه قرآن را به میل خود جزء جزء وپاره پاره کردند و بعضی را قبول و بعضی را ردکردند، قسم به خدای تو که از همه آنها سخت مؤاخذه خواهیم کرد. روزی ازآنچه میکنند، بازخواست می شوند.آنانکه به جز خدای یکتا خدایی دیگرگرفتند به زودی خواهند دانست که در چه جهل واشتباهی بوده اند.
نحل:
90) غم مخور و بذکر اوصاف کمال پروردگارت تسبیح گو و ازسجودکنندگان باش. به یاد خدا شاد خاطرشوی.
85) ما آسمانها و زمین و هرچه در بین آنهاست بجز برای مقصودی صحیح وحکمتی بزرگ خلق نکرده ایم. اکنون تو ای رسول ما با خلق خوش آنها را به حق دعوت کن واگر نپذیرفتند دلتنگ مباش. محققا پروردگار تو آفریننده دانایی است. هرکس به نتیجه اعمالش می رسد.
تهیه و تنظیم از ملیحه رهبری
15 اکتبر 2006

Keine Kommentare: